středa 11. června 2014

Karmy

Je horko a zase se zvyšuje počet lidí otrávených kysličníkem uhelnatým unikajícím při provozu karmy. Karmy by měly být zakázány, pokud v jejich blízkosti nejsou detektory oxidu uhelnatého, nebo chybí detektory kouře, reagující na únik kouřových plynů do okolí karmy - místo odchodu do komína.

I když nebude úplně, nebo částečně ucpán komín, ve velkých vedrech bývá špatný tah komína a plyny mohou vyrazit místo do komína do místnosti. Riziko se navíc zvyšuje nedostatečným přívodem čerstvého vzduchu pro spalování plynu. Dveře do koupelny nesmí být těsné a už vůbec nesmí být opatřeny účinným těsněním. U podlahy mají být podřezány. O kolik centimetrů? To Vám nenapíši, raději si to zjistěte sami, nechci Vás mít na svědomí. Existují předpisy o velikosti otvorů (v centimetrech čtverečných) pro přívod venkovního vzduchu. Nespoléhejte se na na netěsná okna a netěsné venkovní dveře. Karmy bývají výkonné jako plynové kotle, takže potřebují tolik vzduchu k bezpečnému spalování plynu jako kotel se stejným výkonem.

Když jsem kdysi topil na zotavovně kotlem na hnědé uhlí, měl jsem možnost několikrát zažít následky své letní pohodlnosti, když jsem neudělal to, co bylo nutné pro hladký start kotle v horkém dni. Pokud jsem nevyvolal tah v komíně v otvoru, přístupném za kotlem, zahalila se celá kotelna čpavým, hustým kouřem z podpalového papíru a dříví, které jsem zapálil v kotli jako třeba v zimě. Kouř vůbec neodcházel do komína, ale vyšel z kotle nejkratší cestou, to znamená všemi možnými spárami na kotli do prostoru kotelny.

Nezbylo než vyhrabat z kotle hořící dříví, uhasit je a snažit se zůstat přitom naživu. Při této akci jsem nedýchal, vždy jsem se nadechl čistého vzduchu před kotelnou a pak už nedýchaje jsem vběhl několikrát do zadýmené kotelny a hasil.

Po uhašení jsem zase dal do kotle nový papír a suché dříví, ale nezapálil. Udělal jsem to, co jsem měl udělat nejdříve už předtím : otevřel jsem otvor na úpatí komína (za kotlem) a rozdělal tam opatrně oheň z novin a pak z trochy třísek. Teprve až to v komíně zahučelo po objevení se dobrého tahu, teprve tehdy jsem zapálil papír a dříví v kotli.

Na rozdíl od plynové karmy nebezpečí otravy v uhelné kotelně bylo zřejmé. Kouř a zápach varovaly. Spaliny v plynové kotelně, které neodcházejí komínem v případě závady, nejsou vidět a ani cítit. Stejně jako spaliny karmy.