úterý 29. ledna 2013

Škola - základ života

Takže by ten základ měl být na úrovni současného poznání. Dnes jsou velké možnosti, nejen technické, jak naučit žáky více. Například demonstrace fyzikálních zákonů atraktivními metodami s použitím notebooků, tabletů a těch speciálních (interaktivních) tabulí. Spoustů poznatků o elektřině je možno naučit pomocí barvitých, přitažlivých videí, o jakých se mi v mládí ani nesnilo. Výuka musí být přitažlivá, nikoliv šedá, obtížně pochopitelná. Musí upoutávat, nikoliv vyvolávat hrůzu z poznání, strach z dalšího selhání. Musí zvyšovat sebevědomí žáků, chuť do řešení problémů a odpor k rezignaci. Rezignace na úspěchy ve škole nastala kdysi u mých dvou kamarádů. Škola svou výukou, která měla mít své základy ještě v rakousko-uherském školství, byla pro ně, stejně jako pro spoustu podobných, osmiletým utrpením. Dnes jsou oba milionáři. Bez podvodů.

Nejdůležitější v Kosmonosech je podle mne škola. Nikoliv budova, ale příprava žáků pro život v současném a budoucím světě. A pozor! Nejen těch, co se učí dobře, ale hlavně těch, co nejsou motivováni, kterým se škola nelíbí, pro které není zajímavá, která je deptá. Ponechávat i nadále horší žáky na pospas nezkušenosti, nejen jejich, ale i jejich rodičů, je přepych, který by si naše země neměla dovolovat. Už dnes podnikatelé, a to nejen u nás, hovoří o tom, že mají zajímavé zakázky, nová pracovní místa, ale nemají potřebně kvalifikované lidi, nebo mají lidi, kteří sice prošli školstvím, ale moc toho neumějí, protože nebyli připravováni tak, jak to firmy potřebují. Absolventi jsou často téměř nepoužitelní.