čtvrtek 15. prosince 2016

Jan Birke

Jan Birke je poslanec, starosta Náchoda, šéf ČSSD v Královéhradeckém kraji, budoucí člen vedení ČSSD. Pro deník Právo řekl :

"Musíme znát odpověď na otázku mladého páru, který se mě zeptá : Pane starosto, jako otec rodiny vstávám v půl páté, pracuji přesčasy, abych uživil rodinu, manželka je na mateřské dovolené, se vším všudy máme příjem kolem dvaceti tisíc korun. Proč sousedi, kteří nikdy nepracovali, do noci oslavují, mají šest dětí, berou třicet tisíc od státu?

Ve vedení budu zdůrazňovat reakce lidí odspodu. Lidé, kteří nepracují, nesmějí mít více peněz, než lidé, kteří pracují. Soc. dem. strana není strana sociálních dávek.

Jako starosta jsem řekl, že zaměstnám nepřizpůsobivé občany a všichni se mi smáli. Udělal jsem řízení, vybral jsem jich sedmdesát a druhý den měli přijít do práce na úklid města. Když ze sedmdesáti přišli čtyři, tak jsem se naštval, jel jsem do těch baráků a za asistence policie jsem je přijel vzbudit. Druhý den si to už nedovolili. Časem ti lidé začali mít návyky, pracují, postavili se na vlastní nohy. Je to jen hra malých čísel, ale beru to jako úspěch".

Starosta to nevidí jednoduše, ví, že to není jednobarevné, není zastáncem jednoduchých řešení. Jistě také ví, že se ozvou určité osoby, kruhy, ochránci "utlačovaných", možná právníci.
Když starosta Vsetína Čunek kdysi začal řešit problémy s nepřizpůsobivými, byl označován za nedemokratického politika. Ovšem naskýtá se otázka, kolik se vynakládá na nepřizpůsobivé a kolik se ročně nakrade na daních a na vývozu zisků do daňových rájů. Sociální dávky (neoprávněné) a daňové podvody všech druhů jsou nebezpečné pro společnost, i když z různých důvodů. Kdo si poradí s bohatými, dnes nestíhatelnými lumpy v daňových rájích, ten by měl dostat nový druh vyznamenání : Řád zeměkoule.