neděle 19. listopadu 2017

Přetržené vazy jsou startem k artritidě

Potěš pánbůh! Deník Právo z úterý 14. listopadu píše o upozornění prof. ortopedie Kochera z americké Harvard Medical School. Riziko, že po přetržení šlach, či zkřížených vazů v koleni nastoupí v kloubu do deseti let artritida, je mimořádně vysoké. Norský terapeut Elin Oiestad sledoval po dobu 10 až 15 let 181 pacientů, kteří prodělali operaci ACL (utržené přední zkřížené vazy). Téměř tři čtvrtiny z nich stihla časem silná artritida,jak to prokázaly rentgenové snímky. Vysoké riziko také u lidí, kteří si často vyvrtnou kotník. A do 15 let může postihnout nemoc ty, kteří si vykloubí rameno. Také existuje domněnka, že ve hře mohou být genetické faktory. Že mohou být "ACL rodiny".

Někdy předtím, než jsem začal chodit do školky, jsem si vykloubil rameno a v 16 létech jsem si při fotbale natrhl vaz. Také jsem běhal asi 10 let pro zdraví. Uplynuly desítky let a zatím - bohudík - nic. Asi nejsem z "ACL rodiny". Ale blbej jsem. To teda jo, ne že ne. Lepší blbej, než chromej. Lidi, co já se nadělal blbostí. Ani nějakou minimedaili mi za to nedali. Jiní se dostali až do parlamentu. Jak se říká : "Seď, blbečku, v koutě, nepřijdou, nenajdou tě." Líná huba - půl neštěstí.