čtvrtek 12. dubna 2012

Kosmonoská škola

Kosmonoská škola nepotřebuje zřejmě mých 10 000 korun. Kosmonoská škola bude asi (protože situaci neznám) vybavena na soudobé úrovni patřičnými náležitostmi. Také se dokáže jistě prezentovat výsledky svých žáků v různých oblastech. To už je tradice v našich školách.

Bohužel, nejen u kosmonoské školy postrádám informace o tom, zda učitelé dokážou ve srovnání s minulostí úspěšněji pracovat s tzv. špatnými žáky. Zajímalo by mě, zda znají takové metody a zda je používají. Dále kolik je ve třídách v průměru žáků, kolik by jich mělo správně být, aby mohla být výuka s nimi vůbec úspěšná? Kdysi jsem četl informaci z Holandska, že 18 žáků je maximum pro výuku nějakým moderním způsobem, který nedělá ze školy galeje, který respektuje dětskou duši. Úroveň školy by se měla posuzovat podle toho, jak se pracuje s horšími žáky, jak se daří motivace takových žáků.

Pokud se nemýlím, tak exministr Dobeš chtěl třídy asi s 26 žáky. Kvůli úsporám. Pokud na výuku takového počtu žáků není známa žádná úspěšná metoda, znamená to, že část žáků dopadne tak, jako dopadali horší žáci v mém mládí. Svalovat vinu na lajdáctví takových žáků a na nezájem jejich rodičů je obehraná deska. Jak mohou někteří rodiče učit své děti, když to neumějí, učivu nerozumějí a mimoto často to neumějí naučit takové děti ani jejich učitelé, kteří by chtěli jen přednášet jako na vysoké škole a známkovat.

Proč o tom píšu? Protože v dnešním světě špatně připravení na tom budou hůře než v minulosti. Naše země nepotřebuje žáky svědomitě oznámkované, naše země potřebuje naučené, připravené. V naší zemi se narodil J. A. Komenský. Jan Amos by možná dnes plakal. Když jsem chodil do škol, bral jsem to tak, že jsou hloupí a chytří žáci. Učil jsem se dobře a sám, takže jsem si tehdy ta zvěrstva páchaná na horších žácích neuvědomoval. Není větší hrůzy, než když zjistíte, že vaše děti učí antipedagogické, nekreativní monstrum, svědomitý blbec, který žákům nerozumí, neumí naučit, ale současně se domnívá, že v zájmu spravedlnosti musí tvrdě, neúprosně známkovat a zná jenom trojky, čtyřky a pětky.

To, o čem zde píšu, se netýká kosmonoských učitelů, ty já neznám.