středa 3. srpna 2016

Karabach - Plzeň 1:1

Ze strany Plzně téměř dokonalá ukázka, jak se fotbal nemá hrát. Kdyby se za mizerný fotbal zatýkalo a žalobci použili záznam tohoto utkání jako průkazní materiál, všichni hráči Plzně s výjimkou Kozáčika by to dostali natvrdo. Kopic s Krmenčíkem by dostali poněkud menší sazbu za jedinou fotbalově kvalitní akci při vstřelení gólu. Kopic za kvalitně kopnutý centr na hlavu. Krmenčík za výskok a gól hlavou. Ano, ten jinak dřevěný, těžkopádný Krmenčík.

Ovšem za mizerný fotbal se nezatýká, naopak - Plzeň prý postupem přes Karabach získá 140 milionů korun! Za komunistů se za špatný fotbal prý hráčům vyhrožovalo, že je pošlou makat do továrny. Hráčům Baníku Ostrava se slibovalo, že budou fárat do šachty. Vrcholem mělo být to, co se prý stalo v 50. létech. Hráčům armádního mužstva (byla to buď Křídla vlasti, nebo Tankista) vyhrožoval jejich generál (který o fotbale neměl ponětí), že pokud neporazí jedno maďarské armádní mužstvo, že je všechny zavře, až zčernají. To maďarské armádní mužstvo disponovalo maďarskými reprezentanty, tehdy absolutní světovou fotbalovou špičkou!!! Měl za ně hrát i major Ferenc Puskas! Puskas v r. 1956 utekl na Západ. Byl pak megahvězdou Realu Madrid. No a ti naši vystrašení armádní zoufalci prý tehdy hráli tak, že ty Maďary porazili!!!

Když přemýšlím o našem fotbale, vrací se mi myšlenky na mé studium na uměleckoprůmyslové škole, obor průmyslový design. Úspěch na tom oboru závisel mimo jiné na tom, jak se student uměl dívat. Tam se pedagogové nenámahali nějak vyučovat, nechali každého, ať si každý poradí sám. Ať každý dokáže, jak vnímá současný design, jaký má návrhářský cit, jak chápe to minimum teorií, které nám sdělili. Takže někteří studenti, kteří prošli přijímacími zkouškami, měli pak problémy s návrhářstvím, i když uměli třeba kreslit dobré portréty, nebo precizně modelovat ze sochařské hlíny reliéfy podle sádrových antických předloh. Profesoři nejvíc v návrhářství hodnotili tvůrčí nápady, které nebyly podobné známým řešením jako vejce vejci. Tedy když student přišel s něčím novým, nekopírovaným. Například v návrzích pracovních nástrojů, a to nejen ve vzhledu, ale i ve zlepšení třeba úchopu nástroje jiným, neobvyklým pojetím.

Na umprumce tedy bylo třeba umět se dívat, umět pochopit v čem např. spočívá krása nějakého nového automobilu, pochopit jak to dělají třeba mistři designu, jako tehdy Pinin Farina, Vignale, Bertone, aj. No a pokud jde o fotbal, mám dojem, že spousta novinářů, televizních reportérů, fotbalistů, trenérů a majitelů klubů má oči z Kašparovy krávy.