čtvrtek 14. března 2013

Oprava děr v silnici

Pane Kloučku, doplňte to : Oprava malých děr v asfaltových silnicích se odbývá. Pokud má oprava něco vydržet, musí se provádět důkladněji, asi tak, jak se provádějí několikametrové opravy asfaltového koberce už dávno. Tedy musí se vyříznout čtverec nebo obdélník s poškozeným místem. Poškozené místo je vždycky nepravidelného obrysu a s nepravidelnou hloubkou. Stěny vyříznutého obrazce musí být svislé, kolmé k povrchu v okolí. Dno musí být rovné, všude stejně hluboko, rovnoběžné s povrchem silnice. S dosavadní praxí stále ještě někde používanou (tj. nepravidelný dolík, nestejně hluboký, bez svislých stěn, vymetený a zasypaný opravnou směsí a zaválcovaný náklaďákem), se musí alespoň v Kosmonosech skoncovat.

Dno musí být udusáno patřičným přístrojem a povrch asfaltové vložky uválcován. Silničáři používají na místa styku původního asfaltu a záplaty něco jako černý tmel. Totéž používají ve styku okraje kanalizační vpusti a okolního asfaltu. Pokud se opravy malých závad nedělají důkladně a včas, musí se zakrátko opakovat a potom se dospěje k rozhodnutí, že je třeba nějaký velký úsek celý odfrézovat a položit nový koberec. Někde jsem četl, že se na opravy kašle, aby se mohla pak udělat monstrakce za miliony.

Kdysi jsem viděl malou opravu v zimě provedenou speciálním asfaltem pro malé zimní opravy. Tento asfalt byl prý drahý, byl v plastovém pytli a páchl po naftě. Jak už jsem dříve psal, existuje český stroj na na opravy za mrazu. Prý to jsou kvalitní opravy.

Pane Kloučku, prosím, doplňte, nebo opravte, co jsem napsal. Nepochybuji, že máte daleko větší zkušenosti s výdrží stavebních oprav.

Pan Odnoha píše o zatáčce u márnice na Bradlecké. Loni tam asi nebyl odtokový otvor pro vodu ze silnice níže než nejnižší místo silnice v tom úseku, už si to přesně nepamatuji. A otvor by měl být čistý, nezanesený listím.