neděle 24. března 2013

Sběrný dvůr (7)

Rozhodnutí o sběrném dvoru je rozhodnutím, na jaká jsem v pracovním životě v minulosti narážel často. To znamená odfláknuté, bez větší či potřebné znalosti situace. Jsem asi jediný z těch, kteří o dění kolem současného dvora vědí více a současně je ochoten o tom napsat více na blogu. Kolem dvora jsem do loňského roku chodil po léta každý den, takže mám spoustu poznatků. Dvůr byl využíván lidmi s auty s přívěsem, či bez přívěsu, lidmi s kolečky nebo kárami. Také tam nosili odpad v rukou a házeli to přes plot do kontejneru. Kdekdo měl tajně svůj klíč, takže se tam od rána do večera ukládalo. Po nasazení nového zámku s klíčem, který asi nejde vyrobit na běžných kopírkách klíčů, se množství odpadů razantně snížilo. Pak už většinou jezdily kontejnerové vozy málo plné, dříve byly obvykle přeplněné. Otázkou je, co se děje s odpadem, který se už neodváží? Toho odpadu zůstalo v Kosmonosech spousta. A bude ho přibývat po 1. dubnu. I když to nezajímá radní, zastupitele a správní odbor, zůstane zde spousta občanů bez možnosti ukládat civilizovaně velký odpad. Na ty nikdo nemyslel. Každý nemá plné kapsy peněz, nemá auto a peníze, které má k dispozici, mu s úspěchem vybírají různé firmy, instituce, poplatky, daně. O tom, že existují lidé, kteří jsou na tom velmi špatně, ví každý s výjimkou našich obecních zástupců, kteří o tom nevědí, nebo je to, jak je to zvykem u dobře existenčně zajištěných, nezajímá. Já o tom vím, přestože nouzí netrpím. Sociální cítění se za prachy koupit nedá, to buď člověk má, nebo nemá. Jsem zvědav, jak se bude řešit pokutování důchodce, který nemá už ani na doplatky na léky, když bude přistižen při pohazování odpadu v okolí Kosmonos. Jsem zvědav na zrůdu, která mu napálí pokutu ve stanovené výši.

Přestože jsem upozorňoval na to, že se na tak důležitou záležitost (pro občany Kosmonos) má udělat velká diskuze jak na neoficiálních blozích, tak na městském webu a ve Zpravodaji, nic se nedělo. To, že se nediskutovalo, neznamená, že problém neexistuje, nebo že je malicherný. Už dosavadní řešení není pro občany výhodné a to nové je ještě horší. Aby řešení bylo na úrovni, muselo by vyhovovat občanům, muselo by jim vycházet vstříc. Z kategorie výborných nápadů je např. zavedení sběru bio odpadu v hnědých popelnicích.

Vyjít vstříc občanům (kvůli kterým vlastně tady obecní úřad je) v úklidu velkého odpadu je možno např. zavedením několikrát za rok opakovaným sběrem velkého odpadu po obci, tak jak to dělají hasiči se železným šrotem. Rychlá rota, pokud bude existovat, by mohla, pokud by měla multikáru, také svážet odpad do současného, opraveného dvora. Uvědomuji si, že řešení musí být nejen výhodné pro občany, ale také ekonomicky únosné. Kdysi jsem ty výpočty studoval. Neznám čísla, která mají k dispozici ouřadové, pak by se dalo uvažovat přesněji. Pokud to úřad neumí, doporučuji to předat pánům Kloučkovi a Janečkovi. Nepochybuji, že dokážou předložit několik variant i s propočty.