neděle 3. května 2015

Světový rekordman ve shybech na hrazdě

Světové rekordy : 3293 shybů za 6 hodin, 4669 shybů za 12 hodin.

Dále - jeho světová maxima : 232 shybů bez opuštění hrazdy, 532 shybů za 30 minut, 4669 shybů za 24 hodin.

Oba 2 světové rekordy jsou výkony uznané komisí Guinnessovy knihy rekordů.

Borcem, který to dokázal, je Jan Kareš, který 20 let pracuje jako osobní fitness trenér v Praze. Kareš je také vicemistr Česka ve sportovním lezení (r. 2000), třikrát Ocelový muž (2002 - 2004), má 41 let. Z lezení má v těle 31 zlomenin. Hodně zlomenin má z výškových prací. Cituji Jana Kareše : "To byly hrozné věci. Takhle jsem třeba v Liberci na náměstí stavěl komín, opřel se ve výšce 26 metrů o novou komínovou lávku, jenže ji někdo špatně přidělal, tak se mnou celá spadla. Jel jsem po střeše po prdeli, sletěl na zem a shodil na sebe kompletně všechno. Spadl jsem na všechny čtyři na náměstí a byl úplně v pohodě. To byl zázrak. Jenže pak mi celá lávka řachla na záda. Zlomila mi sedm žeber, lopatku a propíchla plíci. Doteď tomu spíš nevěřím. Půl roku jsem z toho byl v háji a nemohl jsem shybovat. Kupodivu nejhorší úraz, co jsem měl, byl po pádu z metru. Říkali mi, že už nikdy nebudu chodit. To samé jsem si udělal o pár let později na druhé noze."

Při pádu z metru si Jan Kareš roztříštil hlezenní kost, jednu z nejtvrdších částí těla. Navíc se mu o ni rozjela holenní kost.

Jan Kareš dříve uměl i shyb na jednom prstu. Dnes už to nedělá. Jak říká, dnes by měl problém i se shybem na jedné ruce, protože to je jiný trénink než na rekordy.

Nejvíc u shybů prý trpí dlaně. J. Kareš : "Když dlouho visíte na hrazdě, začnou se vám na dlani dělat a později trhat mozoly. Nikdy se mi nestalo, že bych nějaký pokus o rekord přerušil kvůli únavě, vždy jsem doplatil na potrhané dlaně. Tím, jak visíte a potíte se, měknou vám dlaně. Jednou jsem dal 200 shybů v klidu, u 215 jsem si naškubl a u 220 si urval komplet dlaň a byl konec."

(Informace o Janu Karešovi pocházejí z článku "Jsem masochista". Článek vyšel 3. dubna 2015 ve Sport magazínu, páteční příloze deníku Sport. V článku je ještě spousta dalších úžasných informací.)