pátek 8. května 2015

Ve výuce matematiky se blýská na lepší časy

Podle deníku Právo české školy začínají přicházet na chuť výuce matematiky podle metody prof. Hejného, s jejíž pomocí děti samy a s radostí objevují taje logického myšlení.

Ve školním roce 2012/2013 se metodou Hejného vyučovalo na 8 procentech základ. škol (přibližně 300 škol), ve školním roce 2014/2015 na více než 800 školách, což je asi 20 % škol. Průzkum školní inspekce ukázal, že přes 98 % škol s metodou učinilo pozitivní zkušenost. Metoda rozvíjí logiku, představivost a matematické myšlení. Žáci 1. stupně mají pak aktivnější přístup k učení a matematika se u nich přirozeně propojuje s praxí.

Podle prof. Hejného nesmí kantor dostat "příkazem", aby učil touto metodou. Vzbudí to prý asi obranné reakce a vše se může pokazit hned na začátku. Učitel v této metodě pracuje jinak než doposud, musí se oprostit od dlouholetých zažitých postupů, vyžaduje to určitý trénink. Trvá to zpravidla dva roky, než se učitel sžije s odlišným stylem výuky.

"Učitel musí zapomenout na roli "vševědoucího" a naučit se přesouvat veškeré objevování na své žáky," říká prof. Hejný. I když se to zdá, že nechat žáky samy sobě na pospas (poskytovat jim do určité míry samostatnost, nechat je objevovat, nechat je sebevzdělávat) je cesta do pekel, Hejného postupy si s tím zřejmě dokážou poradit. Žákům to prý vyhovuje, probudí se v nich zájem a zbavuje je to strachu z matematiky. Myslím, že v dnešní době, kdy spousta žáků má strach z matematiky (což ostatně platilo i v minulosti), kdy se hovoří stále o tom, že chybí techničtí experti, je metoda prof. Hejného darem z nebes.

(Informace převzaty z deníku Právo, středa 15. dubna 2015.)