pondělí 24. srpna 2020

Pozor! Na Staroměstském náměstí v Boleslavi je asi prudce jedovatá rostlina skočec obecný obsahující ricin!

Je v blízkosti těch plechových soch z plechových pásků. Je to krásná rostlina, a to jak květy, tak i listy. Je ale prudce jedovatá, u dětí 5 až 7 semen vyvolá otravu, během několika dní může dojít k smrti. U dospělých 15 až 17 semen. Informace na internetu - adresa: skočec obecný. Ze skočce se vyrábí ricinový olej, který je upraven, takže není jedovatý. Slavný americký léčitel Edgar Cayce jej účinně používal k zábalům na různé potíže.

Vy, kteří máte kontakty na vedení Boleslavi, můžete je upozornit na toto nebezpečí? Možná o tom ani nevědí. Doufám, že to u nás v Kosmonosech není nikde na veřejnosti. Je to nádherná rostlina, takže někdo nezodpovědný by to mohl pěstovat na veřejnosti, nebo na zahradě, třeba u plotu v dosahu z ulice.

Kdysi se moje dvě děti otrávily v létě štědřencem, z jeho malého lusku s malými semínky. Vůbec jsme  nevěděli, že to požily a že ten stromek má jedovaté plody. Hodně se poblinkaly a měly průjem. V noci jsme zavolali lékaře, který to považoval za úpal a hodně nám vynadal, domnívaje se, že jsme je nechali dlouho na slunci. Ráno vyzvracely něco jako bláto a pak už byl pokoj. Žena se ráno vyptávala i na to, co jedly a děti řekly, že zkoušely jíst ty lusky, ale že jim nechutnaly, takže snědly jenom asi dvě semínka.

Teď jsem se podíval na wikipedii a ztrnul jsem, protože u dětí stačí dvě semínka k úmrtí! Ale také tam byla informace, že u masožravců to vyvolá zvracení a průjem a že to může pomoci. Štědřenec je ten pravý "zlatý déšť", nikoliv ten "jarní zlatý déšť" (forsytie, zlatice).

Kdysi jsem se díval na seznam jedovatých rostlin, je jich spousta. A hodně je jich v blízkosti lidí.

Skočec na Staroměstském náměstí jsem zahlédl v televizi, když jsem se díval na cyklistické mistrovství republiky a závodníci jezdili okolo květinové výzdoby. Před léty jsem na dvoře jedné firmy odstranil skočec, který tam vysadila ze své zahrádky jedna paní uklízečka. Paní se to asi nelíbilo a to možné nebezpečí zřejmě podceňovala. I když jsme spolu jinak vycházeli, stejně jsem to udělal.