pátek 8. června 2012

Teletext ČT 24, 7. 6. 2012, str. 151

Pokles vzdělanosti stojí miliardy. Mladí Češi mají menší tzv. funkční gramotnost, tedy jak umí využít výsledky výuky v životě. Podle nových ekonomických teorií je to pro růst hospodářství podobně důležité jako dobré podmínky pro podnikání.

Pokud by se úroveň vzdělanosti vrátila do roku 2003, ročně by to český HDP zvedlo o 169 miliard korun. Kdyby měli žáci po dokončení základní školy stejné znalosti, jako mají Finové, byl by prý HDP ročně o 335 miliard větší.

Teletext převzal zprávu z tisku, z Hospodář. novin.

Když chodil můj syn na učňák, pochopil jsem konečně, jak je to s naším školstvím. Pochopil jsem, že ti, které vyučování žáků nezajímá a praktikují přístup z Rakouska-Uherska, učí ty, které takové školství nezajímá. Neschopnost některých takypedagogů něco naučit v kombinaci s velkou schopností žáky otrávit vyučovací látkou byla ohromující. Ti, kteří neuměli učit (a chtěli jen přednášet a známkovat), učili ty, kteří potřebovali motivovat, kteří potřebovali chápavé pedagogy. Vždycky mi imponovalo, když tzv. pedagog, který se za dlouhá léta nenaučil vyučovat, se na rodičovských schůzkách rozčiloval nad žáky, kteří se nechtějí nic naučit.

A nyní několik vět : Rodiče si musí často před dětmi číst. V domě musí být hodně knih. Když naučíte děti číst všechno možné, máte vyhráno.

Zkuste se nad tím zamyslet vy, kteří si tak nepočínáte.