neděle 26. srpna 2012

Matematika : profesor Hejný

(Ze tří článků v deníku Právo, 17. 8. 2012)

Miliardář Petr Kellner si dal za cíl sledovat na na několika vybraných školách výuku a analyzovat její nedostatky, které se pak pokusí tým odborníků včetně prof. Hejného analyzovat a hledat řešení. ( O prof. Hejném jsem již psal dříve.) Hejný by rád díky svému projektu (už někde používanému) přesvědčil učitele, aby si nové metody vzali za své. Zatím prý podle nich postupuje jenom sotva 7 %.

Na to, že české děti zvládají matematiku stále hůře, poukazují mezinárodní srovnávací zkoušky už bezmála 10 let. Oldřich Botlík z Kalibra se snaží prosadit v praxi nové postupy. Jeho společnost oslovil Zbyněk Frolík, šéf úspěšné firmy Linet, která vyvíjí a vyrábí složité nemocniční postele. Frolík chce rovněž přispět k pozvednutí úrovně matematiky. O tom, že ale většině učitelů novoty moc nevoní, svědčí i fakt, že přes veškerou propagaci Botlíkova projektu Kalibra se zatím přihlásilo jen 55 učitelů.

( O metody prof. Hejného se zajímají Poláci a Slováci. ČSSD má s prof. Hejným společný projekt, české ministerstvo o prof. Hejném ví a něco s ním připravují.)

Nová metoda Hejného má ve výuce matematiky sejmout z předmětu punc hrůzy a přiblížit ji všem dětem coby zajímavé studium.Pokud by se nové postupy, které už nyní na některých školách slaví úspěchy, ujaly, mohly by se rozšířit i na další výukové obory. Jenže učitelé nejsou z nich nadšeni, vyžadují totiž od nich, aby kompletně překopali své zažité představy o vyučování.

DĚTI SI OSVOJUJÍ KREATIVNÍ, LOGICKÉ A KRITICKÉ MYŠLENÍ A VYBAVUJÍ SE I DO ŽIVOTA SEBEUVĚDOMĚNÍM, KTERÉ JIM DODÁVÁ JISTOTU PRO ORIENTACI VE SLOŽITÉM SVĚTĚ.

Prof. Hejný své pojetí sepsal v učebnicích vydaných nakladatelstvím Fraus. Podotýká, že jeho myšlenky nejsou ničím novým, občas se tak učilo už v 19. století.

PODLE OLDŘ. BOTLÍKA BY METODA SPOLEČNOSTI KALIBRA ULEVILA DĚTEM ZE SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÉHO PROSTŘEDÍ. ŠKOLY ZPRAVIDLA POČÍTAJÍ S TÍM, ŽE POMÁHAJÍ RODIČE, ALE TO NEJDE BEZ PODNĚTNÉHO ZÁZEMÍ. ZÁZEMÍ SE VYTVOŘÍ PŘÍMO VE TŘÍDĚ. A DOBŘE MOTIVOVANÉ DĚTI NAVÍC MÉNĚ OTRAVUJÍ.

Mimo vět v závorkách jsou další výšeuvedené věty citacemi z deníku Právo. Ovšem ty tři články v Právu jsou rozsáhlejší a jsou tam úžasné věci. Nepochybuji, že jste stejně jako pánové Kellner a Frolík pochopili, že jde o budoucnost naší země. A k tomu dodávám já : v tomto šíleném světě. Pochybuji, že by se pánové Kellner a Frolík obrátili na nějaké nepraktické, nekompetentní snílky, či dobrodruhy.